Otyrar Alqaby
БілімҚоғамМәдениет

КӨПЕН КЕЛГЕНДЕ…

 Биылғы 29 науырызда жерлесіміз қаламгер, Президент гранты мен «Парасат» орденінің иегері, Халық­аралық «Алаш» әдеби сыйлығы­ның лауреаты, Қазақстанның қоғам қайраткері, Түркістан облы­сы мен Отырар ауданының Құр­метті азама­ты Көпен Әмірбек 75 жасқа толады екен. Ауданық газеттің алдағы саны сол сатира сардарына арналатын болып­ты деген сөз ауылдан ауылға жел­дей есіп тарап жатты. Менің есіме өткен 2021 жылдың көктемі түсті. Сол күні Шәуілдірдегі Есенбей досымыздың үйіне Көпеннің кел­ге­нін естіп сыныптастар бас қосқан болатынбыз. Әңгіме бары­сында Көпен көксарайлық өнер жанашыры меценат Оразхан Жаныс­­­бековтің Мұрын­қарақ тауын­­да жатқан ұлт мақтанышы Ала­­тау батыр мен Қарақ әулиенің басына құлыптас қойып, халық­аралық ғылыми-танымдық кон­ференция өт­кіз­гені жайлы риза­лық пейілмен ай­тып отырды…

Өткенде шақыру қағазын алғам-деді Көпен. Тарихи тұлғалар Қарақ хан (Қарақ әулие) мен Алатау батырдың бастарына белгі тас орнатуға арналған жиынға шақырыпты. Іс шараның негізгі мақсаты-сан ғасыр­лық тари­хы­­мызда өз орнын қалыптастыра біл­ген біртуар көсем тұлғаларды тарих сахына­сына шығару. Кон­ференцияны Оңтүстік Қазақ­­стан облысының және Түркіс­тан, Оты­рар аудандарының Құрметті азама­ты, Халықаралық «Нағанай» қоры­ның төр­ағасы Қанжігіт Сыздық­ұлы ашып, баян­­дамалар басталды. …Әсерленіп қайттым. Ғылы­ми конфернецияда сөйлеген ғұла­ма-ғалымдардың ілімі­­­не құлақ түріп, құштарлықпен тың­­дадым. Жай жап­сары беймәлім жаңа деректерді жадыма сақтап, жаттап алғандай болдым. Шымкент шаһарында тұратын ақын досым Ханбибі Есенқарақызы­на теле­­фон шалып, алған әсерлерімді бөліс­тім. Заң­гер-ғалым, Ұлттық заң ака­демиясы­ның ака­демигі, Әл-Фара­би атын­дағы Қазақ ұлт­­тық универ­ситетінің про­­­фессоры Ақыл­­­бек Иса­­­беков «Оғыз тай­­­­паларының сая­си бірлестігін құрудағы Қарақ хан­ның Рухани кемелдігі мен ел бас­­қарудағы тарихи тұғыры» та­қыры­бында баяндама жаса­ғанын айттым. Одан кейін Жеңіс Жомарт РҺД доктор, тарих ғылым­­дарының кан­­­дидаты, «Күлтегін» ғылыми-зерттеу институттының директоры «Ала­­тау ба­тыр туралы шығыс тіл­дерінде жазылған дерек­терді зерт­­­теудің маңыздылығы мен мүм­­кіндіктері» жайлы сөз етті. Доцент Бағдәулет Сыздықов «Мұрын­қарақ — ар­хеологиялық — тари­хи ес­кер­т­кіші» тақы­ры­бы­на терең тоқ­талды. Жа­пония­дан келген тарих­шы ға­лым, РҺД доктор Ни­номия Така­­­шидің «Қазақ халқының ор­та­­­ғасыр­­лық Батырлар институты мен Жа­пония саму­рай­­лары: ерек­ше­ліктері мен ұқсастықтары» жайлы баян­дамасы елді елең еткізді.Жапон ғалымы қазақ тілінде сөйлеп,қайран қалдырды. Түр­­­кия­лық тарихшы ға­лым Нурет­­тин Чакыр да «Оғыз мем­ле­кетінің хронологиялық мәсе­лелері»деген тақырыптағы баян­да­масын мүмкіндігінше қазақ тіліне орай­ластыра жасап, ол да қошеметке бөленді. Қазақстанның халық ақыны Әсел­хан Қалыбекова мен Мұрынқараққа жап­сарлас жатқан шардаралық ақын, ҚР Парламент мәжілісінің депутаты Қазыбек Иса баба рухын әспеттеп, жырдан шашу шашты. Қазақтың мұңын мұңдап, жо­ғын жоқ­таған екі Қазыбек бар. Бірі-Қаз дауысты Қазыбек би, екіншісі осы Қазыбек Иса…. Батыр бабамыздың азан шақырып қойған аты-Әз­ғарап. Әкесінің аты Сабай­дара. Атасының аты-Бесай­дар. Ескендір, Хақназар деген екі ұл және екі қызы болған деседі. Хақназар Ор­бұлақ шайқасына қатыс­қан.Бейбарыс сұлтан Орбұлақ шай­қасына 20 мың әскер жіберсе, Алатау батыр 40 мың сарбазын бас­тап ке­­ліп, бас­шылық жаса­ғаны туралы дерек бар. Жал­пы Ала­­тау батырдың 1615,­ 16­20, 1627 жылдары жоң­ғар­­ларға қарсы жойқын ерлігі тарихи оқиға ретінде таңбаланып қалған. Әсіресе Жайық өзенінің Хазар теңізіне құяр сағасындағы қалмақтар мен қияан- кескі соғысы аңызға айналған. Екі жүз жылдан кейін Бөкей ордасында туып,жетпіс үш жасында қазіргі Ресей­дің Астархан жерінде топырақ бұйыр­­ған атақты Құрманғазының бір күйі «Алатау» деп аталады.Кімге арналған? Құрман­­ғазының барлық күйін зерттеп,анықтама жазған ака­демик Ахмет Жұбанов «Ала­тау» күйінің шығу тарихына тоқ­тамаған. Тіпті болжамда жоқ.Жетісу жеріндегі Алатауға арнаған күйі ме? Олай дейін десек арқалы күйшінің бұл жаққа табан тірегені туралы дерек те кездеспейді. Тарихшылардың ай­туын­ша Алатау батыр 1627 жылы Құрманғазының ауы­лындағы жоң­ғарлармен соғысында отыз жеті жа­сында шейіт болады. «Алатау» күйі аңызға айналған Алатау батыр­ға арналған деседі. Бұл болжам қи­сынды… Сол кон­ференцияда «Алқа­көл» сұламаның тарихын бірін­ші рет естіп, таң қалдым. Қазіргі Сол­түстік Қазақстанның Гүл-төбе Маманай өңірінде 1663 жылы дүниеге келіп жүз жасаған Қожа­берген жыраудың арғы тегі-Орта Жүз Ашамайлы Керейдің Көше­бе руының Таузар әулеті. 1723 жылы нәубетке ұшыраған Керейлер солтүстіктен оңтүстікке «ақта­бан шұбырынды» боп келіп, Мұрын­қарақ маңындағы Алқакөл­ге қоныстанады…. Алқакөл атауы ертедегі орыс саяхатшыларының карта­сында бар екен. Осы көлге келген керейлер аттарын қаң­тарып,түйелерін шөктіріп тыныстапты. Ертесіне масқара! Ат-тү­­йелері де, аш-жалаңаш адам­дары да Алқакөлдің жағасында сұла­ған күйі орындарынан тұр­май қыры­лып қалыпты. Себебі не? Көлдің суы ма? Әлде шөбі ме? Жұм­бақ. «Алқакөл сұлама» сөзінің мән -мағынасы осы­лай екен. Орыстар арақ ішіп, мас боп, сұлап жатқандарды «алькагол» демей ме? Тіл мамандары орыстардың осы «алька­гол» сөзін қазақ­тардың «Алқакөл сұламасынан» алған-ау деп те шамалайды. …Сол күні жиын да бітті. Етекке түсіп, елге қарай бет түзедік-дейді ол. Алыстаған сайын Мұрынқарақ тауы мұнар­тып қарайды. Мұнартып емес, мұң артып қарайтын сыңай­лы.Әуелгіде солай сезіндім. «Шар бо­лат­тай шарт сынған, баба­лардай мәрт туған баяғы қазақ бар ма?» деп тұрғандай. Баяғы қазақтар бар екен. Кім? Ол — Оразхан Кенжеғұлұлы Жаныс­­беков. Он жылдан бері осын­­­­шама іс шараның отын жа­ғып, қазанын қайнатып бәйек боп жүр­ген азамат.Қазақ халқының қай­мағы бұзыл­­маған қалпын сақтау үшін қара терін төгіп жүрген жігіт. Жеке­шелендіру жылдарында бір кәсіпкер Мұрынқарақ тауы­­­ның 500 гек­тар жерін өз иелі­гіне айналдырып алса керек. «Айналайын –ау,бағзы заман­нан бері бабаларымыздың да­мыл­дап жатқан жері тарихи-ар­хео­­логиялық мәдени ескерткіш са­на­­тында емес пе? Қасиетті жерді қайтарыңыз!» десе, ол кәсіпкеріңіз көзін жұмып көне қоймапты.Енді қайт­пек? Заңға жүгініп,соттың шеші­­мі арқылы Мұрынқарақтың енші­сіндегі 18 гектар тиесілі жерді қай­тарып алды «Енді қалған 482 га жер­ді заң жүзін­де өзімізге өткізіп, «Алатау батыр» қоғам­­дық қорының иелігіне береміз» дейді… ..Жолай сайын далаға қызыға қарап келеміз — дейді ол ойлы жүзін бізге бұрып.. Мұрынқарақ қырын қарап жатқан жоқ. Бағзы замандағы бабалардың әдет-ғұ­рып,салт-дәстүрін жалғастырып, ұлтты ұйы­тып отырған елдің еңселі ынтымағы мен ыстық ықыласына ырза болғандай «Мен мұндалайды»…. Біздер Көпен келген сайын оның әсерлі әңгімесінен рухани түлеп қала­тынбыз. Бұл жолы да солай болды….Көпке дейін халқымыздың ардақты батыры Ала­тау бабамыздың қаһрман бейнесі көз алдымыздан кетпей тұрды… Енді міне Көпенсіз күндер, айлар жылжып, жылдар өтіп жатыр. Сол бір қайталанбас сәттеріміз сағы­нышқа айналарын, асыл достан айыр­латынымызды ол кезде білген жоқпыз…

Осындай ой толқынысымен сырт­­­қа шықтым. Айнала тып- тыныш. Тамылжып тұр. Манағы жел де ба­сылған. Атақты ақын-жазу­шы­­­лар­­­дың туған күні бар да, өлген күні жоқ. Олардың ұмытылған күні-өлген күні дейміз. Расында да солай. Көзі тірі­сінде көпшілік қауымның ыстық ықы­ла­сына бөленіп, артына саф алтын­дай саралы дүние, ақық тастай асыл мұра қалдырған қаламгерлеріміз, өнерді өрге сүйреген өркешті тұл­ғаларымыз ел есінде. Ұлты үшін өмір сүргендерді ұлты ұмыта ма? Жоқ, Көпен елі бар да, қазақ барда ұмы­тылмайды деп табиғатта тербеліп тұрғандай көрінді.. Иә, Алатау батыр, Көпен, Оразхан …осынау Отырар оғлан­дарының арасында көзге көріне бер­мейтін бір рухани байланыстың барын сезінгендей боласыз..

Файзулла Рахматулаұлы,

ҚР Журналистер одағының мүшесі,

Отырар ауданының Құрметті азаматы.

Пікір жазу